Sebenarnya
pendapat popular bahawa Zulkarnain adalah Iskandar Zulkarnain (Alexander
The Great) telah dinafikan oleh ramai sarjana Islam kerana setelah
dikaji latarbelakang Iskandar Zulkarnain, ternyata bahawa beliau
bukanlah seorang yang berperibadi mulia sebagaimana Zulkarnain yang
diberitakan di dalam Al-Qur'an. Atas sebab itu sarjana yang kemudian
telah mengkaji lagi dan mencari siapakah sebenarnya Zulkarnain itu.
Wahab bin Munabbih berpendapat bahawa Zulkarnain adalah seorang raja Yaman bernama As-Sha'ab Zulkarnain bin Al-Harith Zu Murathid bin Amru Al-Hammal Zu Manah bin Aad Zu Syidad bin Emir bin Al-Milthat bin Saksak bin Wail bin Himyar bin Saba' bin Yusyiab bin Yi'rab bin Qahtan bin Hud a.s. bin Emir bin Syalikh bin Arfafksyad bin Sam bin Nuh a.s. Menarik juga kisah As-Sha'ab Zulkarnain ini kerana baginda ini dikatakan hidup di zaman Nabi Musa a.s. dan satu lagi perkara menarik ialah bahawa Nabi Khidir a.s. adalah menteri kanan kepada As-Sha'ab dan Khidir a.s. telah mengikuti baginda bersama-sama dalam siri pengembaraan baginda untuk menakluki negeri-negeri lain. Malah Khidir a.s. dikatakan telah menghilangkan diri selepas As-Sha'ab Zulkarnain mangkat.
Seorang lagi raja yang dikaitkan dengan Zulkarnain ialah Kaurasyh Al-Ikhmini. Pendapat ini dikemukakan oleh Abul Kalam Azad, bekas Menteri Pendidikan India. Beliau telah menyelidik sejarah Parsi kuno dan menemukan seorang raja yang terbilang sejarahnya. Kaurasyh dikenali oleh orang Greek sebagai Syrus, dan orang-orang Yahudi menggelarnya sebagai Khauras. Selain dari merupakan raja yang agung, Khaurasyh dikatakan bersifat adil, hubungan dengan rakyat jelata adalah baik, dan menunjukkan sifat-sifat kemanusiaan yang mulia.
Wahab bin Munabbih berpendapat bahawa Zulkarnain adalah seorang raja Yaman bernama As-Sha'ab Zulkarnain bin Al-Harith Zu Murathid bin Amru Al-Hammal Zu Manah bin Aad Zu Syidad bin Emir bin Al-Milthat bin Saksak bin Wail bin Himyar bin Saba' bin Yusyiab bin Yi'rab bin Qahtan bin Hud a.s. bin Emir bin Syalikh bin Arfafksyad bin Sam bin Nuh a.s. Menarik juga kisah As-Sha'ab Zulkarnain ini kerana baginda ini dikatakan hidup di zaman Nabi Musa a.s. dan satu lagi perkara menarik ialah bahawa Nabi Khidir a.s. adalah menteri kanan kepada As-Sha'ab dan Khidir a.s. telah mengikuti baginda bersama-sama dalam siri pengembaraan baginda untuk menakluki negeri-negeri lain. Malah Khidir a.s. dikatakan telah menghilangkan diri selepas As-Sha'ab Zulkarnain mangkat.
Seorang lagi raja yang dikaitkan dengan Zulkarnain ialah Kaurasyh Al-Ikhmini. Pendapat ini dikemukakan oleh Abul Kalam Azad, bekas Menteri Pendidikan India. Beliau telah menyelidik sejarah Parsi kuno dan menemukan seorang raja yang terbilang sejarahnya. Kaurasyh dikenali oleh orang Greek sebagai Syrus, dan orang-orang Yahudi menggelarnya sebagai Khauras. Selain dari merupakan raja yang agung, Khaurasyh dikatakan bersifat adil, hubungan dengan rakyat jelata adalah baik, dan menunjukkan sifat-sifat kemanusiaan yang mulia.
Jika mahu
dicatat satu persatu berkaitan tiga raja yang dikaitkan dengan
Zulkarnain dalam Al-Qur'an itu akan jadi amat panjanglah artikel ini.
Memadailah untuk saya catat di sini pendapat Muhammad Khair Ramadhan
Yusuf yang telah mengkaji dengan terperinci mengenai raja-raja
berkaitan. Beliau berpendapat bahawa adalah lebih baik untuk tidak
mengaitkan salah satu dari tiga raja ini sebagai Zulkarnain yang disebut
di dalam Al-Qur'an. Adalah lebih baik bagi kita menganggap bahawa
Zulkarnain yang di sebut di dalam Al-Qur'an itu sebagai seorang raja
agung yang beriman, yang berperibadi mulia. Saya sendiri pun bersetuju
dengan beliau, kerana pendapat-pendapat ulama berkaitan perkara tersebut
adalah sekadar pendapat dan belum lagi mencapai tahap pembuktian yang
benar-benar kukuh. Mungkin pada satu hari nanti ulama Islam akan menemui
bukti siapakah Zulkarnain yang dimaksudkan di dalam Al-Qur'an.
InsyaAllah.
YAKJUJ DAN MAKJUJ DARI BERBAGAI SUMBER
Dari susut
perkataan Yakjuj dan Makjuj, Imam Al-Alusi, Ibnu Manzur dan Al-Hafiz
Ibnu Hajar berpendapat bahawa perkataan Yakjuj dan Makjuj berasal dari
bahasa asing (bukan bahasa Arab). Sesetengah ulama lain mengatakan ia
berasal dari bahasa Arab. Abul Kalam Azad pula menyatakan bahawa
perkataan Yakjuj dan Makjuj berasal daripada bahasa Ibrani, dan pada
asalnya ia adalah bahasa asing. Masyarakat Yunan menyebutnya sebagai Gog
dan Magog.
Berbagai pendapat telah dikemukakan mengenai asal-usul kaum Yakjuj dan Makjuj. Menurut Imam Al-Alusi, Wahab bin Munabbih, dan ramai ulama termasuk pada masa kini, Yakjuj dan Makjuj berasal dari kalangan anak-anak Yafith bin Nuh a.s. Al-Kisai menyatakan dalam kitab Al-Ara'is bahawa Yafith ada lima anak iaitu Jumar, Banras, Asyar, Askuwail dan Mayasheikh, dan Yakjuj dan Makjuj berasal dari keturunan Asyar. Hadis dari Ibnu Abi Hatim dan Hakim melalui Abu Hurairah menyatakan bahawa Yakjuj dan Makjuj adalah dari keturunan Yafith bin Nuh a.s. Sesetengah ulama berpendapat bahawa Yakjuj dan Makjuj adalah dari keturunan Yafith iaitu bapa kepada bangsa Turki, dan mereka menamakannya sebagai bangsa Turki kerana Yakjuj dan Makjuj itu "terpisah atau tinggal" pada satu arah di belakang tembok. Ada juga yang berpendapat bahawa Yakjuj berasal dari Turki sementara Makjuj pula berasal dari Al-Gel dan Ad-Dailam.
Berbagai pendapat telah dikemukakan mengenai asal-usul kaum Yakjuj dan Makjuj. Menurut Imam Al-Alusi, Wahab bin Munabbih, dan ramai ulama termasuk pada masa kini, Yakjuj dan Makjuj berasal dari kalangan anak-anak Yafith bin Nuh a.s. Al-Kisai menyatakan dalam kitab Al-Ara'is bahawa Yafith ada lima anak iaitu Jumar, Banras, Asyar, Askuwail dan Mayasheikh, dan Yakjuj dan Makjuj berasal dari keturunan Asyar. Hadis dari Ibnu Abi Hatim dan Hakim melalui Abu Hurairah menyatakan bahawa Yakjuj dan Makjuj adalah dari keturunan Yafith bin Nuh a.s. Sesetengah ulama berpendapat bahawa Yakjuj dan Makjuj adalah dari keturunan Yafith iaitu bapa kepada bangsa Turki, dan mereka menamakannya sebagai bangsa Turki kerana Yakjuj dan Makjuj itu "terpisah atau tinggal" pada satu arah di belakang tembok. Ada juga yang berpendapat bahawa Yakjuj berasal dari Turki sementara Makjuj pula berasal dari Al-Gel dan Ad-Dailam.
Dari segi sifat
Yakjuj dan Makjuj pula, banyak pendapat yang berbeza-beza telah
dikemukakan oleh para ulama. Sebahagiannya dianggap terlalu aneh, pelik
dan menyimpang dari realiti dan telah dianggap sebagai dongeng
Isra'iliyat. Para pengkaji percaya bahawa Yakjuj dan Makjuj digambarkan
oleh sebahagian ulama sedemikian rupa semata-mata untuk menarik minat
pembaca. Sepatutnya Yakjuj dan Makjuj tidak digambarkan sewenangnya
hingga boleh mendatangkan kekeliruan kepada umat Islam. Ibnu Jarir ada
meriwayatkan daripada Wahab bin Munabbih secara terperinci mengenai
kisah Zulkarnain dan pembinaan tembok, tetapi tidak menyentuh mengenai
sifat-sifat Yakjuj dan Makjuj. Para pengkaji berpendapat bahawa
hadis-hadis ganjil berkaitan sifat Yakjuj dan Makjuj ini tidak sah dari
segi sanadnya. Secara umumnya kini para pengkaji berpegang pada prinsip
bahawa Yakjuj dan Makjuj adalah manusia, anak-anak Adam, dari keturunan
Yafith bin Nuh a.s. Sheikh Abdul Karim Khatib menyatakan bahawa tidaklah
diketahui sama ada Yakjuj dan Makjuj punya perbezaan ketara dari sudut
tubuh, mungkin ada kelainan dari segi warna kulit, akhlak dan adat, tapi
mungkin dari sudut kekuatan dan membentuk kerajaan.
Menurut hadis
diriwayatkan oleh Ibnu Abu Hatim dan Ibnu Mardhawiyyah melalui Ibnu Amru
bin Aus daripada datuknya, bahawa Yakjuj dan Makjuj ini berjima' secara
bebas dengan perempuan dari kalangan mereka (maksudnya mereka menjima'
sesuka hati) dan ikatan perkahwinan mereka dibentuk mengikut kehendak
mereka sendiri. Ibnu Hajar berkata bahawa di kalangan Yakjuj Makjuj ada
yang mahir dalam sektor perkilangan, pemerintahan dan sebagainya, dan
anggota kerajaan serta rakyat amat patuh kepada ketua. Ibnu Hajar juga
berpendapat bahawa mereka mempunyai pokok-pokok dan tanaman-tanaman dan
juga peralatan-peralatan.
Berapa ramaikah bilangan Yakjuj dan Makjuj? Ada yang berpendapat bahawa jika dirujuk pada Surah Al-Anbiya' Ayat 96, ternyata bahawa Yakjuj dan Makjuj turun dalam keadaan laju dari tempat yang tinggi dan keadaan mereka (kelajuannya) adalah seperti serigala berjalan. Dan jelas bahawa ayat itu menunjukkan jumlah mereka adalah ramai. Diriwayatkan oleh Al-Hakim dan Ibnu Mardhawiyyah melalui Abdullah bin Amru, juga diriwayatkan oleh Abdu bin Hamid melalui sanad sahih daripada Abdullah bin Salam: "Sesungguhnya (Yakjuj dan Makjuj) daripada zuriat Adam dan di belakang mereka ada tiga umat, tidak mati di kalangan mereka melainkan meninggalkan lebih daripada seribu zuriat. Dari Tabrani dan Ibnu Mardhawiyyah dan Al-Baihaqi dan Abdu bin Hamid daripada Ibnu Umar: "Dinamakan (Yakjuj dan Makjuj) kepada tiga umat: Tawil, Taris dan Mansik". Imam Al-Alusi berpendapat bahawa Yakjuj dan Makjuj mempunyai umur yang paling panjang. Ibnu Kathir telah berkata bahawa bilangan mereka tidak dapat ditetapkan, tetapi pasti jumlah mereka sangat ramai.
Berapa ramaikah bilangan Yakjuj dan Makjuj? Ada yang berpendapat bahawa jika dirujuk pada Surah Al-Anbiya' Ayat 96, ternyata bahawa Yakjuj dan Makjuj turun dalam keadaan laju dari tempat yang tinggi dan keadaan mereka (kelajuannya) adalah seperti serigala berjalan. Dan jelas bahawa ayat itu menunjukkan jumlah mereka adalah ramai. Diriwayatkan oleh Al-Hakim dan Ibnu Mardhawiyyah melalui Abdullah bin Amru, juga diriwayatkan oleh Abdu bin Hamid melalui sanad sahih daripada Abdullah bin Salam: "Sesungguhnya (Yakjuj dan Makjuj) daripada zuriat Adam dan di belakang mereka ada tiga umat, tidak mati di kalangan mereka melainkan meninggalkan lebih daripada seribu zuriat. Dari Tabrani dan Ibnu Mardhawiyyah dan Al-Baihaqi dan Abdu bin Hamid daripada Ibnu Umar: "Dinamakan (Yakjuj dan Makjuj) kepada tiga umat: Tawil, Taris dan Mansik". Imam Al-Alusi berpendapat bahawa Yakjuj dan Makjuj mempunyai umur yang paling panjang. Ibnu Kathir telah berkata bahawa bilangan mereka tidak dapat ditetapkan, tetapi pasti jumlah mereka sangat ramai.
Apakah jenis
kerosakan yang dilakukan oleh Yakjuj dan Makjuj? Sesetengah ulama
berpendapat bahawa mereka ini melakukan kerosakan dan keganasan dengan
menerkam ke atas mangsanya seperti binatang yang merangkak, liar dan
ganas. Mereka juga memakan ular, kala dan semua yang bernyawa. Al-Kalbi
berpendapat: "Mereka ini keluar ke bumi pada musim bunga dan memakan
semua yang dijumpainya sama ada yang hijau atau yang kering. Mereka juga
membawanya masuk ke dalam bumi. Dan sesiapa yang berjumpa dengan mereka
nescaya akan disiksa dan dibunuh." Sesetengah ulama lain berpendapat
bahawa mereka memakan manusia dan merosakkan apa yang ada di bumi
setelah mereka keluar.
Sebahagian
ulama' berpendapat bahawa Yakjuj dan Makjuj adalah orang Mongol. Syed
Qutub seorang pengkaji Islam yang masyhur berpendapat bahawa ada
kemungkinan Yakjuj dan Makjuj adalah orang Mongol, kerana itulah orang
Mongol dan Tartar mengganas serta membuat kebinasaan di Timur. Doktor
Abdul Halim berpendapat bahawa Tartar adalah nama bagi bangsa yang
berlainan petunjuk dengan sebab berlainan masa, tapi Thomson berpendapat
bahawa Tartar merupakan nama yang digelarkan ke atas bangsa Mongol atau
satu puak daripada mereka, dan bukan ke atas bangsa Turki. Thomson juga
berkata bahawa orang-orang Turki telah keluar dari Mongolia sebagai
jalan penyelesaian, dan tempat mereka diganti oleh orang-orang Mongol.
Setengah dari kaum Tartar telah berpakat dengan puak Turki ketika keluar
dari Mongolia dan berpindah bersama dari Asia Tengah menuju ke arah
barat. Ibnu Al-Athir menggelarkan "At-Taiman" terhadap nenek-moyang
Genghis Khan, dan mereka ini dianggap nenek-moyang bangsa Tartar.
Ternyata bahawa bangsa yang asalnya berketurunan Mongol dan bertutur
bahasa Mongolia adalah Tartar. Nama Mongol dan Mongolia mula digunakan
secara rasmi oleh Genghis Khan. Imam Al-Qasimi juga berpendapat bahawa
mereka adalah orang Mongol dan Tartar.
Persoalan mengenai siapakah Yakjuj dan Makjuj juga telah mendapat perhatian dan telahpun dikaji dengan terperinci oleh sarjana-sarjana Islam. Secara ringkasnya, ada yang berpendapat bahawa kaum ini adalah bangsa Mongol dan Tartar yang memang terkenal ganas dan telah menyerang dan menakluki sebahagian besar muka bumi, dan kaum Mongol jugalah yang telah mengalahkan kerajaan Abasiyyah dan menghancurkan Baghdad sekitar kurun ke 12. Bangsa Mongol ini dikatakan membunuh manusia dengan kejam dan merosakkan apa yang mereka temui dalam siri penaklukan mereka. Bangsa ini jugalah yang menyebabkan Shih Huang Ti membina Tembok Besar China, dan kerja hebat itu disambung oleh raja-raja yang kemudian. Ada mungkin telah tahu nama-nama Genghis Khan, Kublai Khan dan Hulagu. Mereka ini adalah antara raja-raja Mongol yang terkenal dalam sejarah.
Persoalan mengenai siapakah Yakjuj dan Makjuj juga telah mendapat perhatian dan telahpun dikaji dengan terperinci oleh sarjana-sarjana Islam. Secara ringkasnya, ada yang berpendapat bahawa kaum ini adalah bangsa Mongol dan Tartar yang memang terkenal ganas dan telah menyerang dan menakluki sebahagian besar muka bumi, dan kaum Mongol jugalah yang telah mengalahkan kerajaan Abasiyyah dan menghancurkan Baghdad sekitar kurun ke 12. Bangsa Mongol ini dikatakan membunuh manusia dengan kejam dan merosakkan apa yang mereka temui dalam siri penaklukan mereka. Bangsa ini jugalah yang menyebabkan Shih Huang Ti membina Tembok Besar China, dan kerja hebat itu disambung oleh raja-raja yang kemudian. Ada mungkin telah tahu nama-nama Genghis Khan, Kublai Khan dan Hulagu. Mereka ini adalah antara raja-raja Mongol yang terkenal dalam sejarah.
Doktor Al-Butiy berkata "Apa yang dikatakan oleh sesetengah mereka
hanyalah merupakan satu pendapat atau ijtihad semata-mata bahawa (Yakjuj
dan Makjuj) adalah orang-orang Tartar dan Mongol.." Ada pendapat yang
menyatakan bahawa kaum Yakjuj dan Makjuj ini adalah dari bangsa Yahudi
atau beragama Yahudi. Kaum Yahudi dikatakan pernah menduduki kawasan
timur dan kemudiannya berpindah ke Eropah melalui Dariel Pass yang
berada di banjaran gunung Caucasus. Dalam sebuah artikel oleh Colonel
R.G. Pearse berjudul The National Message, banyak bukti telah
dikemukakan bahawa kabilah Yahudi telah melalui kawasan Pergunungan
Caucasia masuk ke Eropah pada kurun-kurun awal sebelum kelahiran Nabi
Isa a.s. Colonel Pearse dikatakan telah tinggal di kawasan ini beberapa
tahun. Ada dua jalan melalui gunung-ganang Caucasia ini. Satu darinya
bernama Jalan Georgia, dan satu lagi adalah denai keldai, pada masa
silam jalan ini dikenali sebagai "Lorong (Bani) Israel". Diceritakan
bahawa bila 10 kabilah (Bani) Israel berpindah dari Guta di Media ke
Arsareth, mereka (dalam bilangan yang ramai) perlu melalui banjaran
Caucasia ini. Banjaran ini panjangnya beratus batu.. Mereka kemudiannya
sampai ke (kaki) Gunung Kazbek, kemudian masuk ke siri gaung yang
berbatu-batu, yang dinamakan Gaung Dariel, atau Gaung Darius... Kemudian
melepasi kaki bukit, hingga muncul di dataran Eropah di Gerbang
Caucasus.
Saya berpendapat bahawa walaupun kabilah Yahudi ini dikatakan telah berpindah melalui Lorong Dariel, belumlah dapat dipastikan sama ada mereka ini telah berpindah kesemuanya sebelum Tembok Zulkarnain dibina. Dan satu perkara lagi, hingga masa kini pun, sebenarnya Lorong Dariel boleh dilalui oleh sesiapa yang mengikut jalan di atas bumi. Maksud saya ialah, setakat yang saya faham, Tembok Zulkarnain itu dibina untuk mengepung kaum Yakjuj dan Makjuj dari keluar ke atas muka bumi, bukan mengepung dari satu kawasan atas bumi ke satu kawasan yang lain. Kemungkinan bahawa sebahagian dari kaum Yahudi inilah yang dinamakan kaum Yakjuj dan Makjuj dan mereka telah melakukan kerosakan yang besar di muka bumi mengatasi bangsa Mongol tapi kebanyakan dari peristiwa itu telah "dipadamkan" dari sejarah oleh bangsa Yahudi yang berada di atas bumi. Saya berpendapat demikian kerana antara banyak bangsa-bangsa di dunia ini, bangsa Yahudi adalah bangsa yang dianggap paling bongkak, kejam dan tidak berperi-kemanusiaan. Mereka ini menganggap bangsa-bangsa lain seperti binatang ternak yang "halal" disembelih. Lihatlah apa yang telah mereka lakukan ke atas rakyat Palestin pada masa sekarang.
Dalam kitab Al-Badu Wa At-Tarikh: "Semua ulama berpendapat bahawa Yakjuj dan Makjuj tinggal di sebelah timur muka bumi." Imam Al-Masudi berkata: "Mereka tinggal di bandar terpencil di sebelah timur jauh diantara sempadan negara China dan di hujung Mongolia. Di situ Iskandar Zulkarnain telah membina sebuah tembok yang besar bagi menyekat Yakjuj dan Makjuj daripada keluar ke muka bumi untuk membuat kerosakan." Tantawi Jauhari berkata: "Di dalam risalah-risalah terdahulu yang dikarang sekitar kurun ke 3 dan ke 4 telah menjelaskan bahawa Yakjuj dan Makjuj adalah penduduk yang berada di sudut yang maju di utara China. Dihadkan negara mereka sekitar 27 darjah ke utara hingga 50 darjah. Negara ini sekarang merupakan bahagian yang besar di China dan ianya (lokasinya) sekarang merupakan ibu negaranya iaitu Beijing."
Saya berpendapat bahawa walaupun kabilah Yahudi ini dikatakan telah berpindah melalui Lorong Dariel, belumlah dapat dipastikan sama ada mereka ini telah berpindah kesemuanya sebelum Tembok Zulkarnain dibina. Dan satu perkara lagi, hingga masa kini pun, sebenarnya Lorong Dariel boleh dilalui oleh sesiapa yang mengikut jalan di atas bumi. Maksud saya ialah, setakat yang saya faham, Tembok Zulkarnain itu dibina untuk mengepung kaum Yakjuj dan Makjuj dari keluar ke atas muka bumi, bukan mengepung dari satu kawasan atas bumi ke satu kawasan yang lain. Kemungkinan bahawa sebahagian dari kaum Yahudi inilah yang dinamakan kaum Yakjuj dan Makjuj dan mereka telah melakukan kerosakan yang besar di muka bumi mengatasi bangsa Mongol tapi kebanyakan dari peristiwa itu telah "dipadamkan" dari sejarah oleh bangsa Yahudi yang berada di atas bumi. Saya berpendapat demikian kerana antara banyak bangsa-bangsa di dunia ini, bangsa Yahudi adalah bangsa yang dianggap paling bongkak, kejam dan tidak berperi-kemanusiaan. Mereka ini menganggap bangsa-bangsa lain seperti binatang ternak yang "halal" disembelih. Lihatlah apa yang telah mereka lakukan ke atas rakyat Palestin pada masa sekarang.
Dalam kitab Al-Badu Wa At-Tarikh: "Semua ulama berpendapat bahawa Yakjuj dan Makjuj tinggal di sebelah timur muka bumi." Imam Al-Masudi berkata: "Mereka tinggal di bandar terpencil di sebelah timur jauh diantara sempadan negara China dan di hujung Mongolia. Di situ Iskandar Zulkarnain telah membina sebuah tembok yang besar bagi menyekat Yakjuj dan Makjuj daripada keluar ke muka bumi untuk membuat kerosakan." Tantawi Jauhari berkata: "Di dalam risalah-risalah terdahulu yang dikarang sekitar kurun ke 3 dan ke 4 telah menjelaskan bahawa Yakjuj dan Makjuj adalah penduduk yang berada di sudut yang maju di utara China. Dihadkan negara mereka sekitar 27 darjah ke utara hingga 50 darjah. Negara ini sekarang merupakan bahagian yang besar di China dan ianya (lokasinya) sekarang merupakan ibu negaranya iaitu Beijing."
No comments:
Post a Comment